Als nieuwe vader of moeder kan er nogal veel op je afkomen. Ineens heb je de verantwoordelijkheid over een kleintje die je nog helemaal moet leren kennen. Daarnaast moet je jezelf opnieuw ontdekken als je nieuwe rol als papa of mama. De grote vraag is dan vaak ook: doe ik het wel goed? Vaak zien we deze vraag als je kindje bijvoorbeeld veel huilt of slecht slaapt. Als je baby slecht slaapt, zal je als ouder ook aan weinig slaap toekomen. In de eerste weken is dit vaak normaal omdat baby’s nog geen natuurlijk verschil tussen dag en nacht kennen. Maar wanneer er weken, maanden of misschien wel jaren voorbij komen en het slapen niet beter wordt, kan dit zowel je baby als jezelf opbreken. Tijd dus om in actie te komen! Soms helpen enkele tips al om een baby te helpen met slaap, maar soms kan ook een slaapcoach voor baby’s nodig zijn om het hele gezin weer te helpen met slaap. Onthoud in elk geval: je doet het goed papa en/of mama!

Tip 1: Slaapritueel

Voer voor elk slaapje een slaapritueel in. Door elke keer dezelfde handelingen uit te voeren, weet je kindje dat het tijd is om te gaan slapen. Door het slaapritueel in schemerlicht uit te voeren, help je je kindje ook met melatonine aanmaak. Hierdoor komt je kindje al meer in een dromerige sfeer en zal je kindje eerder in slaap vallen. Een slaapritueel kan bijvoorbeeld zijn: Gordijnen dicht doen, luier verschonen, slaapzak aan, liedje zingen en wakker in bed leggen.

Tip 2: Vermijd slaapassociaties

Door bijvoorbeeld je kindje drinken te geven na hun slaapje, in plaats van ervoor, zorg je ervoor dat het drinken geen slaap associatie wordt. Als je kindje een slaap associatie heeft, zal je kindje dit elke keer weer nodig hebben om slaapjes te koppelen en weer verder te slapen. Side note: slaapassociaties zijn via een gentle methode vaak ook goed weer af te leren. Wanneer ze als jonge baby het nog nodig hebben om gewiegd te worden, dan kan je dat gerust doen. Ze hebben papa of mama dan nog hard nodig!

Tip 3: Leg je kindje wakker in bed
Het is belangrijk dat je kindje wakker in bed gelegd wordt. Wanneer je het kindje in slaap wiegt en daarna slapend in bed legt, zal het kindje schrikken als hij of zij wakker wordt, omdat ze ineens in een andere omgeving zijn. Je kan dit met jezelf vergelijken: stel je valt in slaap op de bank, maar ineens lig je in de tuin.. dan word je ook heel raar wakker en kom je weer moeilijk nog eens in slaap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *